Strengerd

door | 29 november 2014 | Columns

“De Strengerd in Almere Parkwijk is een zwakke school”, zegt de onderwijsinspecteur.  “Dit is mijn besluit en hier moet u het mee doen.”
Als ik dit lees voel ik de adrenaline borrelen.
Volgens de inspectie laat onder andere de leerlingenzorg te wensen over.
Op de Strengerd zitten gedragsintensieve leerlingen. Vroeger spraken we van ZMOK: Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen.
Vorige week was ik op de Strengerd.
In de klas.
Ik sprak met leerlingen en leraren.
Wat een fijne school. Kinderen gaven me een hand, begroetten me, vertelden me wat ze aan het doen waren.
Ik voelde me welkom bij hen in de klas.
En de leraren? Ieder kind verdient zulke leraren. Vol persoonlijke aandacht. Voor ieder kind steeds weer een compliment, een aansporing, een hand op de schouder.
Ze mogen zelfs voor het eerst aan het schoolvoetbaltoernooi meedoen.
De school ademt een en al structuur. Precies wat deze kinderen nodig hebben.
“Zwak”, bromt de inspecteur vanachter zijn bureau. “Geen goede zorg voor de leerlingen.”
De stoom komt inmiddels fluitend uit mijn oren.
Het is een belediging voor de kinderen, docenten en ouders om juist deze school ‘zwak’ te noemen. Een school waar docenten topsport bedrijven door dag in dag uit de kampioen voor de leerlingen te zijn die deze kinderen verdienen.