Alle mailverkeer over de Floriade van oud-wethouders in de periode 2010-2013 is weg.
Foetsie.
Dat bleek toen ik op 23 december 2018 een WOB-verzoek deed op de mailboxen van de Floriade wethouders uit die tijd.
Op 10 januari 2019 schreef de gemeente als antwoord op het WOB-verzoek: ‘Wij hebben helaas moeten vaststellen dat deze mailomgevingen niet worden bewaard bij de gemeente Almere en ook niet bij de leverancier van de mailomgevingen.”
De Floriade is het meest actuele en spraakmakende item in de Almeerse politiek. Al jaren. Dan is het duister dat e-mailverkeer van wethouders die beleid maakten, die met Floriade-projectontwikkelaar Amvest bijvoorbeeld mailden tussen 2010 en 2013 vernietigd is. Wat hebben de wethouders bijvoorbeeld met Amvest via mail besproken ruim voordat die projectontwikkelaar in 2018 de tender voor de Floriade won?
De journalistieke alarmbellen gaan af.
Hoe gaat zoiets? Wethouder Adri Duivesteijn die begon met de Floriade, stopt in 2013. Ik zie hem turen naar zijn e-mailbox op zijn computer. Dan met een ferme toetsaanslag drukt hij op ‘delete’ Weg e-mailbox.
Of is het op een later tijdstip gebeurd? De gemeente vindt de mailbox van Duivesteijn ‘te hot’ en drukt op ‘delete’. Daar hebben we geen last meer van.
Of was er een ijverige ambtenaar die in een jolige bui op ‘delete’ drukte? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Of de wethouders hebben de e-mailboxen zelf verwijderd, of een hooggeplaatste in het stadhuis zag een bak ellende hangen als er nog eens een journalist of een raadslid naar de e-mails van de Floriadewethouders zou vragen.
Op 30 juni 2020 meldde het college aan de raad dat de archivering in het stadhuis een chaos was. Daarbij wist het college dus in 2019 al dat de Floriade-e-mails vernietigd waren. Dit blijkt uit bovengenoemd antwoord op de WOB van 10 januari 2019 dat ondertekend is door het college van Burgemeester en Wethouders.
Omdat de Floriade een lopend project is, had het college dat op z’n minst aan de gemeenteraad – die volop over de Floriade debatteerde en debatteert – moeten melden.
Of was het ‘wat niet weet wat niet deert’?
In het rapport over de archivering dat het college in juni 2020 aan de raad presenteerde staat: ‘Er zijn geen duidelijke afspraken met afdelingen over het vernietigen en bewaren van informatie. Hierdoor wordt overheidsinformatie (onbewust) illegaal vernietigd of bewaard.’
Dat laatst kan ook nog.
Let op het woord onbewust tussen haakjes. Het kan dus ook nog bewust zijn.
Verder staat er in het rapport: ‘… eigenmachtig vernietigen van informatie, zonder voorafgaande, schriftelijke machtiging van de afdelingsmanager en van de stadsarchivaris is strafbaar.’
Strafbaar?
Wie uit het gemeentehuis moet er nu in maart 2021 zijn biezen pakken?
Of de lik in.