Bestuurders

door | 31 maart 2018 | Columns

“Gloeiende gloeiende”, vloek ik.
Mijn vrouw Jessica en ik zijn op weg naar Amsterdam.
Vlak voor ons op de Veluwedreef slaat een auto plotsklaps rechtsaf.
Vol hang ik in de remmen.
Ik ruik smeulend rubber.
“Man doe je richtingaanwijzer aan, gek”, foeter ik.
“Dat is een BMW”, wijst mijn vrouw Jessica, terwijl ze weer rechtop gaat zitten.
“Ja?”, zeg ik vragend.
“BMW’s worden tegenwoordig geleverd zonder richtingaanwijzer”, zegt Jessica, “die bestuurder kan er ook niks aan doen.”
Hoofdschuddend zet ik onze Skoda in z’n een.
Een aantal stoplichten verder blijken ook Volvo’s, Mercedessen en Audi’s niet meer geleverd te worden met richtingaanwijzers.
Ter hoogte van Autoradam stop ik keurig voor het rode licht.
Links van mij geeft een zilverkleurige Lexus gas en trekt zich niets aan van het verkeerslicht.
“De Lexus wordt tegenwoordig geleverd zonder remmen”, smaalt Jessica.
Dan komt er een politieauto ons achterop, sirene en zwaailicht voerend.
Ik zie hem in mijn binnenspiegel rap dichterbij komen en manouvreer zoveel mogelijk naar de zijkant van de weg.
Van rechts trekt een Golfje GTI op. Zich niets aantrekkend van de Hermandad.
Die vervolgens ook zwaar in remmen moet.
“En Golfjes GTI worden bestuurd door blinden”, constateert Jessica.